Email : Password :
Info van de dag :
Recent bezochte linken












Alles tonen

17-10-2013 : Supermarkten en voedselverspilling

Dit onderzoek beschrijft de rol van supermarkten in relatie tot voedselverspilling.

Auteur(s) : Rob Buurman & Jan Velghe
Datum van publicatie : 17-10-2013
05-10-2012 : Consumer Behavior Monitor: de consumentenbarometer

Ook dit jaar bestudeerde het OIVO hoe de consumenten hun producten en hun winkels kiezen. De consumenten worden steeds veeleisender, en baseren zich naast de evidente criteria zoals de prijs, de kwaliteit en de nabijheid van de winkel, ook steeds meer op ethische kenmerken bij hun aankoop. Een gezond effect van de crisis?

Datum van publicatie : 05-10-2012
13-07-2012 : Renovatie van de woning

Hoe stellen de consumenten zich hun woning voor? Wat verwachten ze en hoe dragen ze er zorg voor? Wie investeren in de verbouwing van hun woning en welk budget hebben ze daarvoor veil? De meest recente studie van het OIVO over "De woning verbouwen" geeft het antwoord op die en nog vele andere vragen. Het document bevat ook een massa praktische en juridische aanbevelingen, om ervoor te zorgen dat de baksteen die de Belgen nog altijd – en zo te zien meer dan ooit – in hun maag hebben, verteerbaar blijft.

Auteur(s) : Jan Velghe & Adriaan Meirsman
Datum van publicatie : 13-07-2012
29-06-2012 : Solden

De soldeaankopen kunnen een buitenkans zijn, zeker voor wie nog jonge kinderen heeft van wie de kleren zo snel te klein worden of tienerkinderen van wie het smaakpatroon zo wispelturig is. In deze studie buigt het OIVO zich over de aankopen die in de zomersolden van 2011 gedaan werden. Een derde van de consumenten heeft toen solden gekocht: dat blijkt het laagste bezoekersaantal te zijn van de voorbije zes jaar. Zullen de solden in 2012 beter scoren?

Auteur(s) : Gaëlle Bamps
Datum van publicatie : 29-06-2012
15-06-2012 : De consumenten en onwellevendheid

Een sigarettenpeuk achteloos wegwerpen, op de straat spuwen, wildplassen, sluikstorten... Het zijn allemaal vormen van onwellevendheid waar we ons dagelijks aan ergeren, of waar we ons zelf schuldig aan maken. Onaanvaardbaar? Of knijpen we liever een oogje dicht? Deze studie gaat na in welke mate de consumenten zich storen aan verschillende soorten onwellevend gedrag.

Auteur(s) : Eve Hanson & Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 15-06-2012
08-06-2012 : Fit blijven

Er zijn mensen die, om fit te blijven, zweren bij niet minder dan dagelijks of toch zeer geregeld sporten. Maar wat vindt het gros van de Belgische bevolking daarvan? Het OIVO licht de resultaten toe van zijn enquête over de sportbeoefening door de Belgen.

Auteur(s) : Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 08-06-2012
07-06-2012 : Esthetische chirurgie

Om te begrijpen wat de consumenten voelen met betrekking tot esthetische chirurgie en om het succes ervan te meten, heeft het OIVO in februari 2011 een studie uitgevoerd. Dit onderzoek gaat over de perceptie van de ingrepen die tot doel hebben om het uiterlijk te veranderen, maar die vanuit een medisch oogpunt niet echt nodig zijn!

Auteur(s) : Kristel Vandenbrande & Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 07-06-2012
06-06-2012 : De prijzen - Mei 2012

De grootste stijgers en dalers van mei 2012.

Auteur(s) : Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 06-06-2012
06-06-2012 : De tien betekenisvolle sterkste stijgers van de voorbije 6 maanden

Auteur(s) : Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 06-06-2012
06-06-2012 : De tien betekenisvolle sterkste dalers van de voorbije 6 maanden

Auteur(s) : Marc Vandercammen
Datum van publicatie : 06-06-2012
Voorkeurthema's
Banken Claim CONSUMENTENBEDROG Consumptie Consumptiebarometer Cultuur CRISIS DIEETTEAM Distributie Duurzame Consumptie ETEN Feesten Financiele Diensten Gezondheid Handelspraktijken HOBBY GEZINSKORF Hygiene INTERNET Jongeren Consumenten KOOPKRACHT Label Marketing News N.TECHNOLOGIE Openbare Diensten PRIJS Recht van de consumenten Senioren SOLDEN Speelgoed SPEL Telecoms Veiligheid VERDIENEN Verslaving VERZEKERINGEN VOEDING Vrije Tijd WATER Woning
Beeld van de dag
Het cijfer
19 000 Uit de Europese ongevallendatabase blijkt dat in de Europese Unie elk jaar ongeveer 19 000 kinderen jonger dan 14 jaar kwetsuren oplopen door stapelbedden.
Veel ongelukken met producten voor kinderen kunnen vermeden worden
Verder lezen
Forum over consumptie
beste, op 9 juni bestelden wij via de telefoon een fitnesstoestel, wij kregen hiervan een ...
In de eerste plaats contact opnemen met de Economische Inspectie, want dit is duidelijk een ...

Naar aanleiding van een aanslepend probleem met een bij Krefel aangekocht koelkast kreeg ik volgend ...
Dan neemt u best contact op met de Economische Inspectie. De verkoper dient enkel in te staan ...

Consumenteninfo
Inkten voor tatoeages zitten vol mogelijke schadelijke stoffen
Tatoeages worden steeds populairder en zijn allang niet meer enkel op de lijven van geharde arbeiders, rocksterren en voetballers te vinden. Maar ...
Gelezen voor u - OIVO - Documentatiecentrum - 26-06-2014
Gelezen voor u : Voetafdruk van België - Voedingsgewoonte van Vlaamse peuters - Particuliere uitgaven van Vlaamse en Waalse huishoudens - Nederlands ...
Verder lezen
Neem gratis een abonnement
Juist / Fout
Twee jaar en twee maanden nadat ik mijn auto gekocht heb, ontploft de motor: ik kan de herstelling verkrijgen op grond van het beginsel van de conformiteit van het geleverde goed.

Juist - Fout