Email : Password :
Info van de dag :
Recent bezochte linken












Electrabel heeft de boodschap (bijna) begrepen!

De wakkere consument - Energie
Datum : 20-04-2012
Share
Electrabel, de nummer één op de Belgische energiemarkt, verlaagt de vaste prijzen voor elektriciteit en aardgas. Het bedrijf beweert dat de plotse prijsverlaging niks te maken heeft met de recente heisa rond energieprijzen, de politieke druk of de vrees nog meer klanten te verliezen. Een goede zaak voor de consument, ook al mogen we niet te vroeg juichen..

De verlaging van de tarieven komt er volgens Electrabel omdat "we moeten erkennen dat de factuur van energie zwaar doorweegt in het budget van de huishoudens". Dat wisten u en ik natuurlijk al langer, het heeft blijkbaar enkele jaren geduurd eer deze evidentie doordrong tot de grootste energiereus van België.

Naast een algemene verlaging van de prijzen voor elektriciteit en aardgas (vanaf 1 mei ), die een jaarlijkse besparing van gemiddeld 200 euro op de energiefactuur voor een gemiddeld gezin zou betekenen, maakt Electrabel ook komaf met de verbrekingsvergoeding van 50 euro.

In een persbericht stelt directeur-generaal Sophie Dutordoir: "Het is niet goed iemand (als klant) bij u te houden, enkel omdat hen een boete boven het hoofd hangt". Wat iedere consument met gezond verstand reeds jaren wist, wordt nu plots door Electrabel met groot tromgeroffel verkondigd…

Electrabel zag de eerste drie maanden van dit jaar 47.000 elektriciteitsklanten en 30.000 aardgasklanten vertrekken. Maar de prijsverlaging heeft niks te maken met politieke druk of de commotie rond de indexering van de prijzen, beweert het bedrijf, die hiermee elke invraagstelling van zichzelf uit de weg blijft gaan. Of het nu gaat om het angstvallig behouden van hun machtspositie, het botweg negeren van duidelijke politieke eisen, of in dit geval, (hoera) een (onverwachte) positieve maatregel : een open en eerlijke communicatie maakt nog geen deel uit van de huisstijl van Electrabel.

"Beste klanten, we geven onze fouten toe, en om jullie vertrouwen terug te winnen verlagen we onze tarieven". Hoe moeilijk kan het zijn om zo'n bericht de wereld in te sturen? Eerlijk, recht door zee en sympathiek. De huidige manier van communiceren van Electrabel blijft een reflectie van hun inherente bedrijfsfilosofie: WIJ beslissen zelf wel wanneer we onze tarieven aanpassen en enige bezorgdheid om onze klanten of de politieke wereld heeft daar niks mee te maken.

Enige achterdocht blijft dan ook aan de orde: het is niet gezegd dat een goedkoper Electrabel ook effectief het goedkoopste tarief voor iedereen betekent. Prijzen vergelijken en de beste energie-leverancier voor het eigen verbruik kiezen blijft dus aangewezen!
 
Verdient Electrabel nu een pluim en een bank vooruit? Het OIVO vindt van niet. Eerlijke prijzen en het kosteloos kunnen opzeggen van je contract wanneer je dat wil, zijn basisvoorwaarden waar iedere consument recht op heeft, die ook zouden moeten gelden voor bijvoorbeeld gsm- en internetcontracten.

Het verbaast ons eerder dat deze ingreep niet reeds veel vroeger gebeurde, en het blijft spijtig dat er eerst een polemiek moet ontstaan in de media én in de politieke arena, vooraleer een winsthongerig bedrijf besluit om eindelijk ook eens klantvriendelijke maatregelen te treffen…

Met andere woorden: bedankt Electrabel dat jullie de boodschap hebben begrepen, het werd tijd!

Voorkeurthema's
Banken Claim CONSUMENTENBEDROG Consumptie Consumptiebarometer Cultuur CRISIS DIEETTEAM Distributie Duurzame Consumptie ETEN Feesten Financiele Diensten Gezondheid Handelspraktijken HOBBY GEZINSKORF Hygiene INTERNET Jongeren Consumenten KOOPKRACHT Label Marketing News N.TECHNOLOGIE Openbare Diensten PRIJS Recht van de consumenten Senioren SOLDEN Speelgoed SPEL Telecoms Veiligheid VERDIENEN Verslaving VERZEKERINGEN VOEDING Vrije Tijd WATER Woning
Beeld van de dag
Het cijfer
19 000 Uit de Europese ongevallendatabase blijkt dat in de Europese Unie elk jaar ongeveer 19 000 kinderen jonger dan 14 jaar kwetsuren oplopen door stapelbedden.
Veel ongelukken met producten voor kinderen kunnen vermeden worden
Verder lezen
Forum over consumptie
beste, op 9 juni bestelden wij via de telefoon een fitnesstoestel, wij kregen hiervan een ...
In de eerste plaats contact opnemen met de Economische Inspectie, want dit is duidelijk een ...

Naar aanleiding van een aanslepend probleem met een bij Krefel aangekocht koelkast kreeg ik volgend ...
Dan neemt u best contact op met de Economische Inspectie. De verkoper dient enkel in te staan ...

Consumenteninfo
De zee, een bedreigde schatkamer
Van 25 april tot 11 mei 2014 is er de Week van de Zee. Voor die gelegenheid schetst het OIVO wat er vandaag de dag op het spel staat voor onze zeeën ...
Inkten voor tatoeages zitten vol mogelijke schadelijke stoffen
Tatoeages worden steeds populairder en zijn allang niet meer enkel op de lijven van geharde arbeiders, rocksterren en voetballers te vinden. Maar ...
Verder lezen
Neem gratis een abonnement
Juist / Fout
De uitdrukking "huishoudelijk ongeval en in de vrije tijd" dekt alle ongevallen die zowel een verkeers- als een arbeidsongeval zijn.

Juist - Fout