Email : Password :
Info van de dag :
Recent bezochte linken












Fastfood, grote verschillen in zoutgehalte van land tot land

De wakkere consument - Voeding
Datum : 19-04-2012
Share
Volgens de CMAJ, Canadian Medical Association Journal, die recent een studie op zijn website publiceerde, is er een enorm verschil in zoutgehalte van de producten naar gelang van de fastfoodketen en het land.

De studie nam 6 fastfoodrestaurants onder de loep: Burger King, Domino's Pizza, Kentucky Fried Chicken, McDonald's, Pizza Hut en Subway. De zoutgehalten werden vergeleken van producten die verkocht worden in 5 landen waar deze ketens vestigingen hebben: Frankrijk, Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Nieuw-Zeeland.

De verwerkingstechnieken van de voedingsproducten worden door die ketens vaak genoemd als een obstakel voor de vermindering van het zoutgehalte, waarbij ze stellen dat nieuwe technologieën daarvoor nodig zijn. De CMAJ stelt vast dat die gehalten sterk verschillen van land tot land en dat de hoeveelheid zout in de verkochte producten in een land als Engeland, waar daarover overeenkomsten gesloten zijn tussen de regering en de industrie, wel degelijk beperkt worden door de fastfoodketens.

Er wordt algemeen erkend dat een overvloedige zoutconsumptie de risico's voor te hoge bloeddruk vergroot. Recente ramingen suggereren dat het aantal sterfgevallen dat vermeden zou worden door een matiging van de zoutconsumptie, van dezelfde grootteorde zou kunnen zijn als het aantal doden dat vermeden zou worden als mensen zouden stoppen met roken.

In de westerse wereld is drie kwart van het teveel aan zout te wijten aan de consumptie van getransformeerde producten. De consumenten eten almaar meer maaltijden buitenshuis en daardoor krijgt de voedingsindustrie meer en meer gewicht te torsen op het gebied van de volksgezondheid. Daarom roept het OIVO de overheid op om aangepaste wetten uit te vaardigen.

Laat ons vooral indachtig zijn dat de menu's die fastfoodrestaurants aanbieden en die voedingsproducten zoals frieten, pizza en frisdrank omvatten, tussen een derde en de helft aanvoeren van de toegelaten dagelijkse calorieën, terwijl ze minder dan een kwart van de dagelijks noodzakelijke voedingsstoffen leveren!

Voorkeurthema's
Banken Claim CONSUMENTENBEDROG Consumptie Consumptiebarometer Cultuur CRISIS DIEETTEAM Distributie Duurzame Consumptie ETEN Feesten Financiele Diensten Gezondheid Handelspraktijken HOBBY GEZINSKORF Hygiene INTERNET Jongeren Consumenten KOOPKRACHT Label Marketing News N.TECHNOLOGIE Openbare Diensten PRIJS Recht van de consumenten Senioren SOLDEN Speelgoed SPEL Telecoms Veiligheid VERDIENEN Verslaving VERZEKERINGEN VOEDING Vrije Tijd WATER Woning
Beeld van de dag
Het cijfer
19 000 Uit de Europese ongevallendatabase blijkt dat in de Europese Unie elk jaar ongeveer 19 000 kinderen jonger dan 14 jaar kwetsuren oplopen door stapelbedden.
Veel ongelukken met producten voor kinderen kunnen vermeden worden
Verder lezen
Forum over consumptie
beste, op 9 juni bestelden wij via de telefoon een fitnesstoestel, wij kregen hiervan een ...
In de eerste plaats contact opnemen met de Economische Inspectie, want dit is duidelijk een ...

Naar aanleiding van een aanslepend probleem met een bij Krefel aangekocht koelkast kreeg ik volgend ...
Dan neemt u best contact op met de Economische Inspectie. De verkoper dient enkel in te staan ...

Consumenteninfo
De prijs van het water in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Dit is het tweede deel van ons overzicht van de watermarkt in België. Na Wallonië in een vorig artikel leggen we nu uit hoe de waterprijs in het ...
Korte verbruikersnieuwtjes - 15 mei 2014
Nieuws uit de Europese Unie - Consumentenombudsdienst - Medische beelden - Bevolkingsenquête gezondheidszorg - Jaarverslag JEP en Car-Pass - ...
Verder lezen
Neem gratis een abonnement
Juist / Fout
Denigrerende reclame is altijd verboden.

Juist - Fout