Email : Password :
Info van de dag :
Recent bezochte linken












De speelgoedmarkt 2010: tussen rede en passie

Persberichten - Speelgoed, spel
Datum : 03-12-2010
Share
Speelgoed en spelletjes zijn onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van het kind. Spelen, dat is leren zonder het te beseffen, dat is de denken/doen-motoriek ontwikkelen, dat is emoties onder controle houden..., dat is leren dat er regels bestaan. 81% van de totale productie van artikelen voor kinderen is speelgoed. We nemen kort een kijkje op deze seizoensgebonden markt, waar advies voor de kopers verre van nutteloos is.

De feestdagen komen er aan en in de warenhuizen worden de grote trends op het vlak van speelgoed zichtbaar. Het OIVO ging te rade bij producenten, importeurs en de jongeren zelf om te praten over trends en het consumptiegedrag van jongeren. Enkele markante conclusies.

De markt van het speelgoed verkleint

  • In 2009 zijn de private consumptie-uitgaven met 0,2 % gedaald: dit is een lichte daling, die zwaarder blijkt in het geval van de uitgaven voor speelgoed (-1,5%). We mogen nochtans niet uit het oog verliezen dat we hier te maken hebben met een daling van de uitgaven voor speelgoed die te wijten is aan minder uitgaven voor videospelen en niet aan minder uitgaven voor klassiek speelgoed. Die laatste nemen toe met ongeveer 2,3%.
  • De Belgische consument geeft gemiddeld tussen 233€ en 359€ per kind uit, naargelang er videospelen worden gekocht of niet.

Wordt speelgoed veiliger?

Een nieuwe richtlijn van het Europees Parlement en de Raad (18 juni 2009) heeft de fabrikanten nieuwe strengere eisen opgelegd wat betreft de fabricatie en het op de markt brengen van speelgoed en de verplichting van de lidstaten om er op toe te zien dat de regels nageleefd worden.

Sommige studies tonen aan dat deze wetten af en toe niet gerespecteerd worden, in het bijzonder daar waar het gaat om de aanwezigheid van bepaalde verboden chemische stoffen. Dit probleem indachtig hebben enkele distributeurs een controledienst voor speelgoed ontwikkeld. De onderzoekers van het OIVO hebben hen ontmoet.

Trends en nieuwigheden

Dit jaar zijn er drie grote tendensen in de speelgoedafdeling: eerst en vooral de terugkeer naar de eenvoudige waarden, het speelgoed dat educatief is en verenigbaar met de duurzame ontwikkeling en het al dan niet geafficheerde spitstechnologische speelgoed. Maar er is (en blijft) ook nog altijd het speelgoed onder licentie, gekoppeld aan films, tekenfilms, televisieseries of tv-spelletjes.

Voor de eerste keer in jaren neemt de verkoop van videospelletjes af in verhouding tot de verkoop van klassieke spelen. Zij vertegenwoordigen nu een iets meer dan een derde (35%) van de aankopen van de gezinnen.

Dan volgt het speelgoed voor baby's en peuters (13%), grafisch speelgoed, puzzels, gezelschapsspelen (8%), poppen (7%), buitenspelen en sport (7%), elektrische treintjes en accessoires (7%) en bouwspeelgoed (5%).

Terugkeer naar de eenvoudige waarden

Men neemt dezelfde waarden en herbegint. Soms worden ze aangepast. Zo zouden de autobanen en autootjes dit jaar furore moeten maken. Met dat verschil dat dit speelgoed geregeld door de consument zelf in elkaar gestoken moet worden. Onze kinderen, maar ook de ouders, houden ervan om hun geschenken zelf op te bouwen en in elkaar te steken.

Bij de meisjes staan de poppen nog altijd aan de top. Maar ze praten wel, met een woordenschat die almaar ruimer wordt en kreetjes die als echte babygeluidjes klinken, ze zijn alsmaar interactiever en ze kunnen bovendien aan de persoonlijke smaak van de gebruiker aangepast worden.

Ecologisch speelgoed

Milieuvriendelijkheid komt sinds 2008 al sterk aan bod in catalogi, maar tegenwoordig wordt dit onderwerp door de fabrikanten nog meer geëxploiteerd door van de kinderen te verlangen dat ze eco-burgers te worden. Zo wordt het leefmilieu op de voorgrond gebracht door de keuze van de materialen, maar vooral door de keuze van de thema’s. Deze nieuwigheden zijn de weerspiegeling van bezorgdheden die leven bij ouders en leerkrachten en vormen een tegengewicht voor de gewoonten met overconsumptie, terwijl ze daar tegelijk zelf in kaderen. Milieuvriendelijke spellen of het gebruik van ecologische materialen krijgen voorrang bij het ontwerp (met natuurlijke wol, bioprintverf, fruitpitten, quebracho, goma laca, biokoffie, gerecycleerd papier en karton...).

Spitstechnologie

We zien nieuw speelgoed dat de grenzen van de spitstechnologie verlegt en zo de mogelijkheid bieden om ook de ouders te verleiden: denk maar aan de Xbox 360 Kinect die volgens hetzelfde principe werkt als de Wii, maar geen controller nodig heeft. Of speeltjes die mee surfen op de golf van de muzikale speeltuigen… We zien ook meer en meer elektronische elementen in het speelgoed en in het bijzonder in de pluchen figuren. Laatstgenoemde worden steeds interactiever. De trend neigt naar de pluchen met ingebouwde spitstechnologische snufjes. Zo is er een pluchen figuurtje dat gesitueerd kan worden tussen de klassieke pop en een huisdier, met dat verschil dat je het beestje nooit moet uitlaten. Het is een nieuwe gezel voor de kinderen.

De studie omvat ook andere raadgevingen zoals: hoe koop ik best speelgoed? Wat is goed speelgoed? Wat kan ik doen om mijn kinderen te beschermen? Wat is bekroond tot speelgoed van het jaar? En nog veel andere onderwerpen...

De speelgoedmarkt.

Voorkeurthema's
Banken Claim CONSUMENTENBEDROG Consumptie Consumptiebarometer Cultuur CRISIS DIEETTEAM Distributie Duurzame Consumptie ETEN Feesten Financiele Diensten Gezondheid Handelspraktijken HOBBY GEZINSKORF Hygiene INTERNET Jongeren Consumenten KOOPKRACHT Label Marketing News N.TECHNOLOGIE Openbare Diensten PRIJS Recht van de consumenten Senioren SOLDEN Speelgoed SPEL Telecoms Veiligheid VERDIENEN Verslaving VERZEKERINGEN VOEDING Vrije Tijd WATER Woning
Beeld van de dag
Het cijfer
19 000 Uit de Europese ongevallendatabase blijkt dat in de Europese Unie elk jaar ongeveer 19 000 kinderen jonger dan 14 jaar kwetsuren oplopen door stapelbedden.
Veel ongelukken met producten voor kinderen kunnen vermeden worden
Verder lezen
Forum over consumptie
Mij ouders kochten deze week bij mediamarkt een wasmachine van aeg met 150€ eco korting! Vrijdag ...
De wet zegt duidelijk dat ten laatste op het ogenblik van het sluiten van de overeenkosmt de ...

Ik heb een Samsung Galaxy Note gekocht in November 2012. Nu gaat hij niet meer aan omdat hij niet ...
Na het verstrijken van de eerste zes maanden van de garantieperiode moet u als consument zelf het ...

Consumenteninfo
Tweederde van de webwinkels in overtreding – en wat met uw rechten?
Om een afdoende consumentenbescherming te verzekeren, ziet de FOD Economie er in ons land op toe dat de wet wordt nageleefd en treedt zij op indien ...
Misleidende reclames voor consumentenkrediet: laat u niet in de luren leggen!
Reclames voor consumentenkrediet vind je overal: op straat, op het internet, op de radio, in kranten... Kredietmaatschappijen en –bemiddelaars ...
Verder lezen
Neem gratis een abonnement
Juist / Fout
Als we rode tonijn blijven consumeren, zal de soort uit de Middellandse Zee verdwijnen.

Juist - Fout